
Morgenbriefing: Kommunikér ansvarligt og undgå greenwashing
Flere og flere virksomheder og organisationer ønsker at fortælle omverdenen om deres bæredygtighedsindsatser og markedsfører sig på grønnere og mere ansvarlige produkter og services.
Men bruger I ord som "bæredygtig", "miljøvenlig" eller "klimavenlig" i jeres kommunikation og markedsføring? Så er der risiko for, at I trods gode intentioner kommer til at vildlede og dermed kan blive anklaget for greenwashing.
Det kan være svært at navigere i lovkrav og vejledninger på området, men det er vigtigt, at I har styr på reglerne for ansvarlig forbrugerformidling således at I ikke kommer på kant med lovgivningen.
Problemet opstår typisk, når kommunikationen er uklar eller dokumentation mangler. Ifølge markedsføringslovens afsnit om miljømæssige og etiske udsagn skal bæredygtighedspåstande nemlig kunne begrundes og dokumenteres.
Sager om greenwashing afgøres herhjemme af Forbrugerombudsmanden, men for fødevarer afgøres sager af Fødevarestyrelsen. I december sidste år udkom Forbrugerombudsmanden med en kvikguide til virksomheder om, hvad man må og ikke må, hvis man vil bruge klima- og miljøanprisninger i sin markedsføring.
Men hvad og hvordan kan man så kommunikere ansvarligt om sine bæredygtighedsindsatser, og hvordan får man via kommunikation høstet værdien af sit arbejde på en ansvarlig måde?
Dét sætter Etisk Handel Danmark fokus på til en morgenbriefing den 7. september 2022. Kom med og hør:
- Stine Vuholm fra Forbrugerrådet Tænk om greenwashing med fokus på fødevareområdet,
- Tanja Gotthardsen fra Continual om praksisnære råd til mere ansvarlig forbrugerformidling.
Morgenbriefingen er gratis og åben for alle.
Morgenbriefingen live-streames for medlemmer af Etisk Handel Danmark. Kontakt Ida Mathilde Jensen på imj@dieh.dk for at modtage link.
Praktisk information
Dato og tid
7. september8.30-10.00
Deltagere
Åbent for alleSted
Overgaden Oven Vandet 10, st., København KOnline (For medlemmer)