Kvinder Bærer Frugt

Kvinder Bærer Frugt er et samarbejdsprojekt mellem DIEH, Peter Larsen Kaffe, REMA 1000 og Verdens Bedste Nyheder, finansieret af Danidas oplysningsbevilling. Projektet har udviklet kampagnen Kaffe Hjælper: en kampagne der viser, helt konkret, hvordan kaffe og etisk handel hjælper fem udvalgte kvinder i det kenyanske kaffekooperativ Othaya.

Kaffe hjælper er en forbrugerrettet og landsdækkende oplysningskampagne. Kampagnen fortæller historier og viser film og billeder af Jane, Mariam, Florence, Martha og Mary: fem kvinder der har fået gavn af Peter Larsen Kaffes indsats for etisk handel i Kenya igennem deres ’Next Generation Coffee’ projekt. Kampagnen fokuserer på kvinder, fordi en styrkelse af kvinders rettigheder og muligheder er afgørende for at fremskynde den bæredygtige udvikling. Som en af kampagnens kvinder Mariam på 27 år siger det: “Flere kvinder skal have en uddannelse som mig, så de lærer om alle de muligheder, vi har. Hvis der er vilje, så kan en kvinde klare alt. Det er kvinderne, der ændrer samfundet”.

Peter Larsen Kaffes indsats i Kenya

Next Generation Coffee var sat i verden af Peter Larsen Kaffe og deres modervirksomhed for at sikre kooperativet et større afkast, en bedre økonomi, mere sikkerhed – og samtidigt også en bedre kaffekvalitet. Der blev blandt andet sat ind med træning i landbrugsteknikker for farmerne og uddeling af universitetsstipendier til talentfulde unge, der ønskede sig en karriere i kaffebranchen. Sidenhen er det gennemsnitlige afkast pr. kaffetræ i kooperativet firedoblet, og i dag kan en kaffefarmer, der har fulgt undervisningen, høste næsten 13 kg kaffebønner pr. træ, modsat kun 3 kg i 2014. For DIEH er indsatsen et imponerende eksempel på, hvordan etisk handel kan skabe bæredygtig udvikling.

Kaffe Hjælper-kampagnen

Kampagnen er gået i luften den 27. august 2018. Konkret betyder det, at Peter Larsen Kaffes poser med kenyansk specialty-kaffe ligger i REMA 1000 butikker i hele Danmark, med Kaffe hjælper kampagnepapbælte på. Forbrugere kan gå ind på kampagnens hjemmeside www.kaffe-hjælper.dk og læse og se alt om bæredygtig kaffeproduktion, Verdensmålene og hvordan Peter Larsen Kaffes indsats har gjort en forskel for de fem kvinder i Othaya.

Hvorfor Kvinder Bærer Frugt projektet?

DIEH har, sammen med sine medlemmer, igennem mange år forsøgt at bidrage til at nuancere og fremme forståelsen af etisk handel. Peter Larsen Kaffe og REMA 1000 er begge DIEH-medlemmer og har gennem længere tid engageret sig i bæredygtighedsdagsordener både ift. konkrete produkter og som en del af samfundsdebatten. Og Verdens Bedste Nyheder er kendt for at formidle om verdens udfordringer og Verdensmålene med fokus på fremskridt, potentialer og løsninger

DIEH har arbejdet sammen med et team fra Media HQ i Nairobi for at producere alt materiale til kampagnen, og med Larsen Lab og MyCoolTwin som creative team på selve kampagnen. Stor tak til dem og til alle samarbejdspartnere i projektet!

Ideen bag Kaffe-hjælper kampagnen er at vise, at det nytter at tænke etisk når man fylder sit indkøbskurv. Jane, Florence, Mariam og de andre kvinders historier giver et ærligt og spændende indblik i deres liv, karrierer og daglige udfordringer, samt tydeliggør hvordan træning og uddannelse har ændret deres liv.

Følg kampagnen live

Du kan  læse alt om Mary, Mariam, Florence, Jane og Martha på kampagnesitet www.kaffe-hjælper.dk 

Desuden kan du følge kampagnen på Facebook, Linkedin og Twitter.