15-03-2017

Forbruger, stem med din indkøbskurv

Af: Mette Boye, direktør, Dansk Initiativ for Etisk Handel og Jonas Giersing, direktør, Fairtrade Mærket

Kære forbruger, i dag er det international forbrugerdag. Og der er meget at fejre, for man kan både råbe højt og slå hårdt som forbruger.

Den 15. marts 1962 holdt daværende præsident John F. Kennedy en tale i den amerikanske kongres, hvor han definerede de grundlæggende forbrugerrettigheder. I dag 55 år senere er den 15. marts udråbt til international forbrugerdag for at minde os om, at vi kan bruge vores forbrugerrettigheder til at stille krav til vores varer. Det kræver naturligvis, at vi kan kende forskel på de mange mærkningsordninger og begreber, som vi ser i supermarkederne.

Vi får tit spørgsmålet: Hvad er forskellen på etisk handel og Fairtrade? Det er to forskellige tilgange, som supplerer hinanden:  

  1. Etisk handel er en ansvarlig virksomhedspraksis, der fremmer international handel med respekt for menneske- og arbejdstagerrettigheder samt miljø. Fairtrade praktiserer en handelspraksis, hvor selve slutproduktet bærer en mærkning, der viser, at produktet er fremstillet under Fairtrade-vilkår. Man kan altså sige, at etisk handel er den tankegang, Fairtrade praktiserer.

  2. Etisk handel omhandler alle led af leverandørkæden. Det samme gør Fairtrade, men Fairtrade er sat i verden for at forbedre vilkårene i første led af leverandørkæden – nemlig bønderne og arbejderne. 

  3. Etisk handel kan praktiseres af alle, der handler på tværs af grænser. Fairtrade tilvælges typisk af virksomheder, som handler med fødevarer, krydderier, tøj, kaffe og så videre, da særligt disse varer handles fra nogle af verdens fattigste lande.

Én af måderne, hvorpå virksomheder kan praktisere etisk handel, er ved at handle igennem Fairtrade, som arbejder for at forbedre leve- og arbejdsvilkår for bønder og arbejder i Afrika, Asien, Syd- og Mellemamerika. 

En anden måde for virksomhederne at arbejde med større samfundsansvarlighed er igennem Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH), som er den danske alliance for etisk handel. I DIEH mødes virksomheder, organisationer og offentlige instanser for at finde løsninger på etiske udfordringer.

Det stigende fokus på ansvarlig forretningspraksis kan i særdeleshed mærkes i Fairtrade og DIEH, som begge oplever en større interesse fra virksomhederne om at arbejde ambitiøst med ansvarlighed i deres værdikæde. 

Så kære forbruger. Bliv ved med at stem med din indkøbskurv. De krav du stiller, når du handler etisk, skubber virksomhederne i en mere ansvarlig retning, som er afgørende for at skabe bæredygtig udvikling og for at nå FNs Verdensmål inden 2030.

Bragt i politiken d. 15. marts 2017