21-09-2018

Derfor vandt Bluetown og Kaffe Bueno årets 360 Grader Pris

Bluetown og Kaffe Bueno er virksomheder med bæredygtighed og udvikling i højsædet. Faktisk er de nogle af de bedste. Derfor blev de tidligere på måneden belønnet med årets 360 Grader Pris på Børsen.

Men hvad er det netop disse virksomheder kan? Vi tager et kig på vinderne og idéen med prisen.

Oplægget fra vinderen af start-up-kategorien, Kaffe Bueno, handlede blandt andet om, at de som de første i verden bygger deres kaffevirksomhed på cirkulær økonomi. De indsamler kaffegrums fra restaurationsbranchen i Københavnsområdet og omsætter det til produkter til brug i blandt andet kosmetikbranchen. Som Juan Medina, CEO og medstifter af Kaffe Bueno, sagde i sit pitch – ”The science is out there, we just apply it!”

Noget tyder på, at Kaffe Bueno med denne tankegang har fat i den lange ende, for som også jurymedlem Søren Stig indledningsvist sagde, så ligger der for mange virksomheder ”et enormt uforløst potentiale i at tænke bæredygtighed ind i forretningen og tjene penge på det”.

Og det er netop denne samtænkning af bæredygtighed, innovation og ny teknologi som 360 Grader Prisen er sat i verden for at sætte fokus på.

”Hvis vi skal indfri de 17 verdensmål er det fuldstændig afgørende, at vi får det private erhvervsliv med”, siger direktør Mikkel Stenbæk Hansen om hvorfor DIEH har været med til at tage initiativ til 360 Grader Prisen.

”Der er heldigvis mange virksomheder, der har fået øjnene op for nødvendigheden af og de kolossale forretningsmæssige muligheder, der ligger i at operere med flere bundlinjer og bidrage til en bæredygtig udvikling. Vi vil fra DIEHs side gerne være med til at accelerere denne udvikling.”

Den anden 360 Grader Pris i kategorien etablerede virksomheder gik til BLUETOWN. Ligesom de øvrige nominerede er BLUETOWN motiveret af både at gøre en forskel for rigtig mange mennesker og samtidig at skabe en god forretning. ”Connecting the unconnected” er kernen i BLUETOWNs forretning, som sætter master og internetforbindelser op i landområder i udviklingslande, fx Indien, for dermed at gøre internet tilgængeligt og betaleligt for den ikke købekraftige del af verdens befolkning.

360 Grader Prisen betyder noget helt særligt for BLUETOWN: ”Vi er glade for at kunne bringe vores historie tilbage til Danmark. Vi har haft stor succes med at tiltrække international interesse, men det er ikke gået helt så nemt herhjemme. Det her er på mange måder en blåstempling af vores idé. Vi vil gerne tænke bæredygtighed og FNs Verdensmål ind i vores projekt. Det er vi rigtig stolte af!” siger Louise Kjær og Emil Damholt fra BLUETOWN.

Sammen med de fire andre nominerede virksomheder skulle BLUETOWN og Kaffe Bueno pitche deres forretningsidé over for et stort publikum og en jury, som i år bestod af Udviklingsdirektør Mette Skøt fra Vækstfonden, Generalsekretær Christian Friis Bach fra Dansk Flygtningehjælp, Direktør Steffen Blauenfeldt fra Dis-Play og Søren Stig, impact investor og bestyrelsesmedlem, CIID.

De to vindere af 360 Grader Prisen 2018 modtog 15.000 kr. og et års partnerskab hos Green Network (for start-ups) og et certificeringsforløb som Sustainable Business Partner hos Green Network (for etablerede virksomheder).

Prisen, som så dagens lys i 2017, uddeles af Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) i samarbejde med Dansk Erhverv, Erhvervsstyrelsen og Green Network.

 

DIEH nyhedsbrev

Få de seneste nyheder og hold dig opdateret på arrangementer fra DIEH

Tilmeld dig