02-07-2020

Bæredygtighed i modebranchen – overskudslagre og tøjspild før og efter COVID-19

COVID-19 har virket som et forstørrelsesglas på tekstilbranchens sociale og miljømæssige udfordringer – i særdeleshed i forbindelse med bæredygtighed.

En krise kan dog også skabe et momentum for forandring. Derfor satte DIEH i sidste uge sammen med Global Fashion Agenda, Dansk Mode og & Textil (DM&T), WEAR, Forbrugerrådet Tænk og Folkekirkens Nødhjælp fokus på bæredygtighed i modebranchen før og efter COVID-19.

At diskussionen om overskudslagre og tøjspild er højaktuel, vidnede interessen fra over 60 deltagende virksomheder, erhvervsorganisationer, NGO’er og universiteter om.

Formålet med webinaret var at blive klogere på bæredygtighed i modebranchen samt identificere udfordringer, muligheder og løsninger på nogle af de problemer, som er blevet forstærkede af COVID-19. Det være sig særligt tekstilspild hele vejen op igennem værdikæden (både metervarerne på systuerne og det færdige tøj, der ikke bliver solgt), producentansvar, sortering og genanvendelse.

Krisen, der kunne blive et momentum for omstilling til cirkulær økonomi

Jonas Eder Hansen fra Global Fashion Agenda, Marie Busck fra DM&T og Vibeke Myrtue fra Forbrugerrådet Tænk tog hul på arrangementet med oplæg om COVID-19’s indflydelse på tekstilsektoren.

Der var enighed om, at den optimale måde at udnytte det nuværende momentum er at arbejde for en større omstilling til cirkulær økonomi, hvor alt tænkes med: Tøjet skal designes på en anden måde, der skal tænkes i nye forretningsmodeller, leverandørsamarbejder, sorteringsteknologier, logistikløsninger med mere.

Der er brug for en stor transformation, hvor alle indsatser skal understøtte hinanden, hvis vi skal tøjspildet til liv.

Men kan det svare sig?

Ja, lød svaret. Der er besparelser for virksomheder og producenter i at genanvende metervarer og sidste års styles i nye design. Ifølge Forbrugerrådet Tænks undersøgelser vil det også falde i god jord hos forbrugerne: 95 procent af de danske forbrugere mener, at det er vigtigt, at produkter er ansvarligt producerede, men de er udfordrede ved, at det er svært at finde bæredygtigt tøj.

Tekstil - det nye plastik i EU?

I anden halvdel af programmet åbnede Gitte Dyrhagen og Thomas Mølgaard fra Folkekirkens Nødhjælp samt Helle Bjerregård fra Sourcing House en dialogsession om udfordringer og løsninger i forhold til tøjspild. De påpegede blandt andet, at fokus ofte er på pris frem for bæredygtighed i branchen, ligesom der også er brug for en fælles rammesætning fra EU's side.

Der blæser allerede kraftige tekstilvinde i Bruxelles, hvor tekstiler kan blive det nye plastik, omfattet af ny regulering og indsatser for øget genanvendelse. Indførsel af udvidet producentansvar, som man kender det fra elektronik, kunne med fordel ske på tekstilområdet. Og det kan kun forbedre danske virksomheders konkurrencevilkår at være på forkant med den europæiske lovgivning i denne henseende.

Sammen med deltagerne udarbejdedes som fælles opsummering oversigter over, hvor årsagerne til tøjspild findes. Der blev identificeret indsatsområder både hos producenterne, brands, forbrugerne og i rammebetingelserne, før at mulige løsninger nu og på længere sigt blev bragt i spil.

Tager man bare én ting med fra den konstruktive, engagerede og inspirerende dialog til webinaret, så er det understregningen af, at der både er brug for og stor vilje til brede samarbejder inden for branchen for at opnå mere bæredygtighed nu og fremover.

 

DIEH nyhedsbrev

Få de seneste nyheder og hold dig opdateret på arrangementer fra DIEH

Tilmeld dig
//-->