30-09-2021

Spot på Skagerak – nyt medlem med fokus på bæredygtighed i møbel- og designbranchen

Det er med stor glæde, at vi kan byde Skagerak velkommen som nyt medlem af Dansk Initiativ for Etisk Handel.

Fra begyndelsen i 1976 har det været en del af kerneforretningen i Skagerak (det tidligere Trip Trap) at producere møbler, som kan leve gennem flere generationer. Men de seneste år er det gået ekstra stærkt med nye bæredygtige initiativer i virksomheden.

I forbindelse med medlemskabet har vi talt med Global Impact Manager, Mia Møgelgaard, om, hvordan ansvarlighed og bæredygtighed bringes i spil internt i virksomheden.

Kunder som brugere frem for forbrugere

Hos Skagerak er kvalitet et kerneelement – ikke kun indenfor design og produktion, men også i relationen med samarbejdspartnere, leverandører, kunder og medarbejdere. Med afsæt i produktion af møbler, der holder længe, har Skagerak lanceret nye koncepter som muligheden for at leje eller købe second-hand møbler, fortæller Mia:

”Med de nye koncepter prøver vi at inspirere vores kunder til at se sig selv som brugere frem for forbrugere af vores møbler. Det taler godt ind i den generelle interesse for cirkulær økonomi og ansvarligt forbrug. Den dagsorden ser vi mange gode muligheder i.”

”Profit må ikke være det eneste parameter, vi måler vores succes på”

De senere år har Skagerak også arbejdet med et nyt mindset for at drive forretning, blandt andet gennem virksomhedens B Corp-certificering.  

”Vi insisterer på, at profit ikke må være det eneste parameter, vi måler vores succes på,” fortæller Mia og uddyber, ”Vi har en masse forskellige stakeholders, som vi skal tænke på – om vi så snakker vores leverandører, vores kunder eller andre samarbejdspartnere – eller naturen, for den sags skyld.”

Næste skridt er at se nærmere på de enkelte produkters aftryk og større indsigt i hele værdikæden. Det er vigtigt, når der skal træffes beslutninger i produktudviklingen.

”Vi savner stadig det store overblik over f.eks. vores klimaregnskab og undersøger nu, hvor vi har vores største udledninger henne. Det giver os indsigt i, om der er nogle steder, vi skal kaste al vores energi, eller om vi har nogle lavthængende frugter”.

De gode relationer er vigtige    

For at komme i mål med virksomhedens ambitioner er det afgørende, at der investeres i de langvarige relationer med leverandører og samarbejdspartnere. Netop input til at styrke samarbejdet med leverandører og andre partnere er en af årsagerne bag Skageraks medlemskab af Dansk Initiativ for Etisk Handel -

”Vi håber at få en masse god sparring om, hvordan vi kan samarbejde endnu bedre med vores leverandører fremadrettet. Vi er dybt afhængige af den gode relation med dem, og vi har også en stor interesse i, at vi er en god samarbejdspartner for dem,” fortæller Mia.

En anden årsag er ifølge Mia også, at Dansk Initiativ for Etisk Handel er et samlingspunkt, hvor man kan mødes om både det, der går godt og mindre godt – og at man som virksomhed ikke nødvendigvis skal være i mål med alle sine ambitioner for at kunne deltage:

”Vi er jo en lille spiller på et enormt stort marked – men det ændrer ikke på, at vi har høje ambitioner om at gøre tingene på en ordentlig måde”, forklarer Mia, ”Hos Dansk Initiativ for Etisk Handel kan vi vende nogle generelle tematikker og problematikker sammen med andre medlemmer med globale leverandørkæder, som har nogle af de samme udfordringer, vi står overfor,” slutter hun.

 

DIEH nyhedsbrev

Få de seneste nyheder og hold dig opdateret på arrangementer fra DIEH

Tilmeld dig
//-->